René Redzepi er en dansk mesterkok, født i 1977 i Makedonien. Han er kendt for sin avantgarde tilgang til gastronomi, sin forståelse for nordiske ingredienser, og sin passion for at skabe en særlig oplevelse for gæsterne på hans restaurant, Noma. I denne artikel vil vi tage et kig på Redzepis liv, hans karriere, og hans betydning for den moderne gastronomi.
Kategori: Uncategorized
Hvad er storkøkken udstyr? En guide til forskellige typer af professionelt køkkenudstyr
Driver man et storkøkken, så har man brug for nogle specialiserede produkter og udstyr, der hjælper dem med at skabe ens magiske mad. Og det gælder ikke kun i et moderne restaurantkøkken – det gælder også på de fleste andre steder, hvor der tilberedes mad professionelt. Men hvad er præcist det professionelle køkkenudstyr? Og hvordan […]
Sælg din “verdenskendte” hjemmelavede lasagne til naboen eller familien henne på hjørnet
Er naboen bare “verdenskendt” for sin lækre lasagne, og er han villig til at sælge dig et fad fyldt med den lækre spise en gang imellem? Så er det nu blevet lovligt for ham at gøre det, uden at skulle have et såkaldt hygiejnebevis. Sådan kan du sælge mad til private Hidtil har private haft […]
Opbevaring af frisk fisk i restauranter og hos fiskehandleren
Frisk fisk og fiskepålæg er lækker mad, og uden tvivl også sund mad. Men fisk er letfordærveligt og skal derfor opbevares rigtigt. Den friske fisk kan indeholde parasitter (marine rundorme, ikter og bændelorme), der kan overleve, selvom de bliver spist af mennesker.Fisk kan også indeholde fordærvende bakterier og sygdomsbakterier som Listeria monocytogenes og salmonella. Fordærvende bakterier er ikke sundhedsskadelige, men kan betyde, at en […]
Toiletter i fødevarevirksomheder
Antallet af toiletter på for eksempel en restaurant eller i et pizzeria, kommer an på hvor mange brugere der eventuelt er, eller kan blive. I følge fødevarestyrelsens hjemmeside, hvor man kan finde diverse regler og forordninger, så er der ikke fastlagt noget bestemt antal per m2. Men man installerer toiletter udelukkende efter hvor mange brugere […]
Storskærmsvisning af landskampe
Når der som for eksempel i denne sommer er VM i fodbold, så vil vi danskere gerne være sammen om oplevelsen. Men meget ofte har vi ikke mulighed, hverken tidsmæssigt eller økonomisk, for at rejse og se kampene. Derfor er der mange der laver arrangementer hvor man sammen med en masse andre fodboldelskere, kan se […]
Navngivning vol. II
I foregående artikel har vi skrevet en række gode råd omkring navngivning af en restaurant eller pizzeria. Nu har vi så fundet en række eksempler på hvordan disse råd bruges af folk som alle oprindelig havde en drøm om eget sted, og som i dag står som ejere af diverse spisesteder. Enkelte restauranter har gjort […]
At vælge et navn til sin restaurant
At vælge navnet på sin restaurant er lige så vigtigt som at vælge tema, og hvilken mad der skal serveres. Navnet skal afspejle hvad kunden kan forvente når de kommer ind ad døren til din restaurant. Eller du skal lege med ordene så navnet bliver hængende i hovedet på den som løber på det. Hvad […]
Levering af fastfood og andre småleverancer via en drone, er det drøm eller virkelighed ?
Har du nogensinde tænkt på, at når din pizza skulle leveres, så kunne det være langt lettere og selvfølgelig også hurtigere, hvis vejen fra Pizzeria til dit hjem kunne forkortes ved at være i lige luftlinje? For når man har bestilt og er sulten, så skulle ordren helst være fremme ved døren for 5 minutter […]
Har du overvejet at bruge Facebook i din markedsføring?
Den førende og mest sete måde at reklamere på i dag, er Facebook (www.facebook.com) som har sat nye standarter for kommunikation i dette århundrede. Før i tiden udtænkte man reklamekampagner i for eksempel aviser eller papirreklamer, hvor man fremviste sine varer og for talte hvad de kunne. Eller en restaurant præsenterede sig selv, og reklamen […]
En guide til kampagner i din restaurant omkring højtiderne
De travleste tider i en restaurant er ofte omkring højtider som jul, påske og nytår. Disse højtider er en chance for restauranten til at øge salget i forhold til den daglige omsætning. Ved at begynde annonceringen tidligt og dermed få bestillingerne ind hurtigt, så har du god tid til at få forberedt disse specielle kampagner, […]
Information fra Europa Kommissionen angående fødevarekontaktmaterialer
Når man snakker fødevarer, så er man nødt til også at snakke om de maskiner der tilbereder eller forarbejder, og den indpakning de slutteligt leveres i. Eksempler på disse fødevarekontakt materialer kunne være beholdere til transport af fødevarer, maskiner til fødevareforarbejdning, emballeringsmaterialer, køkkenredskaber og bordservice. Disse skal være lavet i materialer som ikke påvirker forbrugerens […]