Gratis fragt på ordre over 1000 DKK* Læs mere.
1 års garanti og gratis levering
Spørgsmål ? Ring ind her: 70 60 50 44
Ring ind her 70 60 50 44
Inspiration
Posted in

Skal jeg gå økologisk, eller er det for dyrt så jeg ikke sælger nok til mine kunder

okologi3 - Gastroudstyr.dk
Posted in

Vi ser forbrugeren blive mere og mere miljøbevidste, og intet sted mere end ved deres indkøb og krav til maden. Når de går ud for at spise, bliver der også lagt vægt på, at maden er økologisk og meget gerne lokalt produceret, så det ikke er fløjet ind i landet.

Men kan det betale sig at omstille sin restaurant til kundernes stadig voksende krav, ja det er ofte spørgsmålet.

Når man foretager disse overvejelser, er der flere ting der spiller ind, såsom økonomi og efterspørgsel. Kan jeg beholde mine kunder hvis jeg må lade priserne stige, eller forsvinder de fordi prisen ofte spiller den største rolle?

Hvis man ser på trends ude omkring, både herhjemme og i udlandet, så ser det ud til at forbrugeren godt vil betale den ekstra pris for at få miljørigtig og økologisk mad. Der vil selvfølgelig altid være undtagelser, men i det store hele så lader det til at ideen med bæredygtig produktion til madvarerne holder.

Der er mange grunde til at økologiske varer som regel er dyrere end de konventionelle. Her kommer nogle begrundelser (der er sikkert mange flere)

grøntsager økologi

1.

At dyrke økologisk tager længere tid. En økologisk bonde eller gartner skal bruge mere tid på sine produkter, lige fra lugning til høst.

Samtidig får disse produkter ikke alverdens kunstige hjælpemidler så de vokser hurtigere, eller bliver mere lige, runde, længere etc.

Produceres der økologisk kød, er der igen langt større tidsforbrug både ved pasning af dyrene og ved at dyrke det mad de skal have. Men nok tager det længere tid, det siges så også fra brugernes side, at dette kød smager af mere.

2.

Der skal indhentes et certifikat på at produkterne er økologisk produceret. Et certifikat det kræver en del at få for en producent. Der stilles skrappe krav til en producent når det gælder økologi, i alle aspekter af produktionen.

3.

Landmanden eller gartneren skal ofte uddannes mere, og lære om det bæredygtige landbrug. Der skal bruges flere folk til produktionen, både af grønt og kød.

4.

Ofte er en økologisk produktion mindre end den konventionelle, hvorved at den økologiske producent ikke kan hente de samme fordele som en storproducent kan med større indkøb, større kvantums, og færre folk til at styre produktionen med diverse tilskud og sprøjtemidler.

grøntasger nye

5.

Den økologiske producent som ofte er mindre, har heller ikke det samme budget når det kommer til marketing af sine varer. Mange bruger i dag de sociale medier til at markedsføre deres produkter, eller mund-til-mund metoden mellem folk.

Men har man så fået et godt ry for gode produkter, så går det også næsten af sig selv.

Skal man ind på markedet i supermarkederne, eller i restaurationsbranchen kræver det lidt mere, og her er det at den lille producent ofte kommer til kort i forhold til den store. Derfor ses det til tider, at de små producenter går sammen og markedsfører sig sammen.

6.

Den økologiske producent kan ikke benytte sig af alle de moderne sprøjtemidler og hjælpemidler der findes for at få planter til at gro hurtigere, ikke få udyr, ikke drukne i ukrudt osv. De skal finde alternativer, som ofte er dyrere og tager længere tid at anvende, og igen kræver flere arbejdstimer/medarbejdere.

Disse punkter som gør denne slags varer dyrere, kræver at du tænker dig om før du laver omstillingen i din forretning.

Men et godt råd, er at søge information om undersøgelser angående forbrugernes vaner og krav til branchen. Du vil hurtigt opdage, at det ikke bare er sort/hvidt. For nok bliver folk mere kritiske og miljøbevidste, men samtidig har folk fået mere travlt, og springer ofte over hvor gærdet er lavest.

Det vil sige, de køber hurtig og billig mad fordi tiden ikke er til at stå timevis i køkkenet i hverdagen. Til gengæld lægges der så stor vægt på godt tillavet og produceret mad, når man går ud og spiser.

friske grøntsager

Så det betyder noget om du satser på hurtig eller langsom mad. Vil du følge trenden og går den miljørigtige men også dyrere vej, eller vil du følge vejen med fastfood til kunderne der vil have noget hurtig og billig mad. Valget er slet ikke så let uanset hvad din private indstilling er til dette dilemma.

Der findes en hel del læsestof og undersøgelser om emnet, så brug tiden det tager at tage det rigtige valg.

Uanset om du vælger den ene eller anden vej, så vælger du det som du føler passer bedst til dig og dine kunder. Det som du mener kan tilfredsstille begge parter, og hvor du stadig får dig en sund og økonomisk sund forretning.

Inspiration:

https://www.thebalancesmb.com/reasons-organic-food-costs-more-2538165

https://www.thebalancesmb.com/restaurants-go-organic-2538365

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Selvbetjening/Guides/Kend_kemien/Sider/Hvorfor-v%C3%A6lge-%C3%B8kologi.aspx

https://www.dr.dk/nyheder/indland/et-laengere-liv-og-luft-under-vingerne-derfor-er-den-oekologiske-kylling-dyrere

Kurv 0

Senest viste 0

Spar 5% på din første ordre ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev

Vil du have adgang til eksklusive tilbud, nyheder og inspiration til dit køkken?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag en rabatkode på 5% til brug på din første ordre af vores professionelle storkøkkenudstyr.

Foderknægtsvej 5 3400 Hillerød

info@gastroudstyr.dk
Cvr: 42106739