De travleste tider i en restaurant er ofte omkring højtider som jul, påske og nytår. Disse højtider er en chance for restauranten til at øge salget i forhold til den daglige omsætning.
Ved at begynde annonceringen tidligt og dermed få bestillingerne ind hurtigt, så har du god tid til at få forberedt disse specielle kampagner, og dermed give dine kunder en speciel og god oplevelse.
Start din annoncering tidligt
Uanset hvad din restaurant tilbyder på disse specielle dage og højtider. Om det er catering ud af huset eller om det er spisende gæster på stedet, så skal jungletrommer og annoncer ud mindst 8 uger for dit arrangement. Begynd at minde dine gæster om den kommende højtid og de dertil hørende arrangementer.
Leverer du mad ud af huset, til for eksempel julefrokoster er det vigtigt at få tag i de eventuelle kunder allerede i oktober eller før, for at de bestiller maden til deres glade aften hos dig.
Brug de sociale medier for at reklamere for dit arrangement, samtidig med de mere sædvanlige reklameveje du benytter dig af. Det hele lagt sammen skal reklamere for dig, din restaurant, dit arrangement og det du kan tilbyde kunden for at de får en dejlig og speciel aften når højtiden kommer.
Tilbyd mad ud af huset
Hvis du ikke allerede tilbyder mad ud af huset, så er diverse højtider de helt rigtige tider til at starte. Uanset hvilken højtid, så elsker folk at fejre og holde fest. Med til en god fest, hører god mad og da du nok ikke har uanet plads i restaurant, så må du bringe maden til festen. At bringe maden til selskabet i hjemme, på kontoret eller andre steder vil give et boost i din forretning, da det giver et mersalg udover hvad pladserne i restauranten kan generere.
Den leverede mad giver dig samtidig reklame, og folk vil kende din restaurant og den mad de fik, næste gang de selv skal holde fest, eller skal ud og spise en kærlig middag for to.
Gavekort
Vær parat til at sælge gavekort til din restaurant. Til jul køber folk mange gavekort til familie og venner, og du skal være klar til at tage din del af kagen. Et gavekort får folk til at komme til dig, og med den rette service og lækker mad bliver det måske ikke sidste gang de kommer forbi. Kortet som din kunde anvender er en gave og værdsættes, det skal du udnytte ved at sørge for en formidabel oplevelse.
Personale til højtiderne
Flere gæster og mere mad ud af huset ved højtiderne betyder at du skal bruge mere personale. I stedet for køre med personale så det lige løber rundt, så skal du indkalde personale som kan give gæsterne i dejlig oplevelse. Et personale der ikke kan nå det hvis de har for travlt, laver fejl og giver gæsterne en forkert og dårlig oplevelse af din restaurant. Det dur ikke når netop disse højtider skulle give dig en meromsætning, og gerne reklamere for din forretning til senere brug. Enhver ved at reklame ved gode anbefalinger, er de bedste. Så at spare på personalet i pressede perioder er ingen god idé. Hyr ekstra hænder ind, de skal ikke lære menukortet udenad, da de kun er hyret til specielle lejligheder hvor du helt sikkert har en helt speciel menu kun til denne lejlighed. Det ekstra personale er der for at aflaste det faste, og for at give en oplevelse af en restaurant med god mad og et personale der har tid til at give en god service selv i pressede og travle situationer.
Tips til specielle højtider
Mange mennesker er begyndt at gå ud og spise på diverse højtider i stedet for at lave maden og holde festen hjemme. Så at holde restauranten åbne disse dage, kunne vise sig at være en god forretning for dig.
Et alternativ kunne være at tilbyde forberedte middage som de feststemte mennesker selv lige skal opvarme og eventuelt anrette derhjemme. Så slipper de for besværet i køkkenet, og får mere tid med deres gæster. Samtidig kan de servere restaurant mad der er tilberedt og tilrettelagt af professionelle, og dit navn bliver igen genstand for positiv reklame. Du skal altid tænke på den omtale du kan få, både nu og til senere. Al positiv omtale og de gode oplevelser ved dine arrangementer, vil give dig reklame som ikke kan betales for penge.
Så brug tid og kræfter på at planlægge diverse højtider og deres arrangementer, både med reklame, personale, menu og eventuel speciel opdækning og udsmykning.
Kilde:
https://www.thebalance.com/restaurant-guide-to-holiday-promotions-2888833